LAMBDA – niečo pre matematikov
Lambdu si možno pamätáte zo školy ako grécke písmeno. Všeličo sa ním dá označiť, napríklad aj bakteriálny vírus. Takže ak sa venujete biológii, možno ste si spomenuli práve naň a teraz sa čudujete nad spojením lambdy s matematikou.
LAMBDA je však aj skratka Linear Access to Mathematic for Braille Device and Audio-synthesis, čo v preklade znamená lineárne sprístupnenie matematiky pre braillovské riadky a hlasové výstupy.
Podporné centrum pre zrakovo postihnutých študentov spolupracuje na vývoji tohto matematického editora a súčasne organizuje stretnutia ZP ľudí, ktorí sa učia s programom pracovať a podnecujú vývojový tím pripomienkami a návrhmi. Ak by ste čakali, že tieto stretnutia sú samá matematika, tak ste na omyle.
Ja za seba môžem povedať, že matematika nepatrí medzi moje obľúbené predmety, ale tieto stretnutia som si obľúbil, lebo sa vždy dobre zabavím (a ak už nič iné, aspoň sa na ten piatok ulejem zo školy).
Doteraz som sa zúčastnil na troch stretnutiach. Prvé bolo najzaujímavejšie. Po prvýkrát som cestoval sám autobusom. Mal som mať aj sprievodcu, ale ten zaspal. Do autobusu som teda nastúpil sám, porozprával som sa s jednou pani psychologičkou a môj sprievodca nastúpil na ďalší spoj, ktorý išiel do Bratislavy o čosi neskôr. Toto stretnutie ako jediné trvalo dva dni. Ubytovaní sme boli v základnej škole na Svrčej.
O rok na to sa konalo druhé stretnutie a ani neviem čomu sme venovali viac času: či počítaniu príkladov, alebo čakaniu na jedlo v jednom nemenovanom podniku. Naozaj im to trvalo strašne dlho a niektoré objednávky dokonca celkom poplietli alebo si ich rovno vymysleli.
Posledné stretnutie sa konalo nedávno, dva týždne pred Vianocami. Objavili sa noví študenti, medzi nimi aj jedna študentka, ktorá sa pripravuje na to, že raz bude prácu s editorom LAMBDA sama vyučovať.
Úlohou tohto matematického editora nie je príklad vypočítať, ale dať nevidiacemu študentovi priestor a možnosti na počítanie a zároveň profesorovi ponúka možnosť riešenie kontrolovať. Od klasického textového editora sa líši tým, že umožňuje štruktúrované prezeranie výrazov – tak sa dá jednoducho zistiť, aké druhy zátvoriek sú v príklade. Má vstavanú kalkulačku a odpadá aj nutnosť používať a pamätať si špeciálne znaky na označenie matematických operácií (striešky, vlnovky a podobne). Profesor riešenie vidí tak, ako je zvyknutý, nemusí sa učiť lineárny zápis.
Do budúcnosti sa plánuje na týchto stretnutiach spojiť počítačové zručnosti s tými sebaobslužnými. Dúfam, že neostane len pri slovách, lebo už teraz sa na to veľmi teším.